Glicyna a zdrowie ludzkiego organizmu

Gładka skóra i zdrowe, lśniące włosy to marzenie każdej kobiety. Niewiele pań jednak wie, że piękny wygląd może osiągnąć przez wzbogacenie swojej diety przez suplementację aminokwasów endogennych. Jednym z nich jest glicyna.

  1. Jakie właściwości ma glicyna?
  2. Glicyna – zastosowanie i występowanie

Ze względu na to, że ludzki organizm jest w stanie sam syntetyzować enzymy endogenne, niedobór glicyny zdarza się bardzo rzadko. Najczęściej występuje u osób, których dieta jest bardzo uboga w białko, a także u pacjentów cierpiących na choroby powodujące ubytek białka.

Jakie właściwości ma glicyna?

Glicyna to organiczny związek chemiczny, który wykazuje liczne właściwości prozdrowotne dla ludzkiego organizmu. W dużej mierze odpowiada za stabilizowanie poziomu cukru we krwi, dzięki czemu wpływa na uczucie głodu i sytości. Pozytywnie oddziałuje na funkcjonowanie układu nerwowego, m.in. przez wzmocnienie działania glutaminianu w mózgu, a tym samym funkcji poznawczych, np. zapamiętywania lub uczenia się. Nie pozostaje również obojętna dla mięśni – wpływa na budowanie tkanki mięśniowej i ochrania przed jej utratą, szczególnie u osób starszych.

Swoją popularność glicyna zawdzięcza głównie właściwościom, jakie wykazuje dla zdrowia skóry i włosów. Aminokwas ten stanowi około 30% wszystkich aminokwasów, z których zbudowany jest kolagen – białko odpowiadające m.in. za napięcie skóry. Glicyna stanowi średnio prawie 1/3 aminokwasów budulcowych kolagenu występującego również w tkance łącznej stawów, dlatego w wysokich stężeniach wpływa na ich regenerację. Jest również składnikiem keratyny, czyli związku poprawiającego wygląd włosów.

Glicyna – zastosowanie i występowanie

Ze względu na liczne właściwości prozdrowotne, suplementacja glicyną stosowana jest na szeroką skalę w leczeniu wielu chorób, takich jak zespół nieszczelnego jelita, zapalenie stawów, zaburzenia neurobehawioralne, wrzody żołądka, cukrzyca, czy zaburzenia snu. Glicyna bierze udział w absorpcji wapnia i poprawia funkcjonowanie neuronów w ośrodkowym układzie nerwowym. Poprawia jakość snu i bierze udział w walce ze stanami chorobowymi, takimi jak uczucie ciągłego zmęczenia czy chroniczny spadek energii.

Na szczęście glicynę można łatwo dostarczyć do organizmu z pożywieniem. Jej źródłem są m.in. jogurty naturalne i inne produkty mleczne, orzechy arachidowe, otręby pszenne, nasiona słonecznika, pestki dyni, kasza gryczana czy czerwona soczewica. Można postawić również na gotowe suplementy diety – glicyna dostępna jest w łatwym do użycia proszku, który wystarczy wymieszać z wodą.